De finländska mediehusen missade tåget för utomhusreklamen, säger Manu Mesimäki, operativ direktör på tjänste- och mjukvarubolaget Zetadisplay. De globala jättarna dominerar den finska marknaden – och det kan vara svårt att utmana dem.
Se dig omkring nästa gång du rör dig i ett köpcenter, en tågstation, en snabbmatskedja eller en mataffär. Var du än rör dig finns det digitala skyltar som visar alltifrån när nästa tåg ska gå till vad det finns för erbjudande på kaffe.
Så här i coronatider är det utmanande att sälja annonser till dessa reklampelare. Men man kan inte heller släcka ner dem, då skulle de finländska städerna se ut som krigstida Sarajevo. ”En dystopisk syn”, säger Klaus Kuhanen, Finlandschef för den franska reklamjätten JCDecaux.
Under de senaste tio åren har utvecklingen gått från papper till pixlar. De digitala skärmarna står för de största intäkterna, trots att det finns betydligt fler pappersaffischer. De digitala ytorna säljer helt enkelt långt mer än de analoga.
Enligt Klaus Kuhanen har coronapandemin fått digitaliseringen att ta ett jättekliv framåt. Digitaliseringen har gått fem år framåt på bara några månader. När ekonomin börjar rulla kommer marknaden att vara förändrad.
”Hittills har det räckt att du har data på hur många som tittar på dina skärmar, men coronapandemin har gjort att samhället har fått en digital chock. Annonsörer kommer att kräva bättre data som bakgrund för sina investeringar. Det kommer i sin tur att leda till plattformsekonomi bland utomhusreklamen.”
Det är främst två stora multinationella bolag som dominerar i Finland: Franska JCDecaux och amerikanska Clear Channel. Orsaken är att det krävs muskler för att knipa städernas kontrakt.
”För att lyckas måste du ha kontraktuell rättighet till de bästa platserna. Det råkar vi och Clear Channel ha. De nya aktörerna kan börja i köpcenter där kontrakten är kortare. Städerna konkurrensutsätter utomhusreklamen med jämna mellanrum”
Sören Jonsson text
Läs hela artikeln i papperstidningen.