Tempel, teceremonier och sumobrottning i all ära – men när Japan nu upplever en närmast osannolik turistboom är det inte de traditionella besöksmålen som ökar mest. I stället är det mer obskyra platser som en högstadieskola i en tokyoförort eller anonym järnvägsövergång som lockar framförallt den yngre generationen av turister.
Seichi junrei kallas fenomenet på japanska och kan närmast översättas med ”pilgrimsresa till en helig plats”. De heliga platserna i det här fallet är såna som blivit kända tack vare den flodvåg av japanska manga (tecknade serier) och anime (tecknade filmer) som sköljer över världen.
Exempelvis innehåller mästerregissören Hayao Miyazakis tecknade filmer Borttrollad, Ponyo på klippan vid havet och Min granne Totoro flera platser som är tagna ur verkligheten och där unga besökare nu flockas i tusental för att ta en selfie eller bara uppleva atmosfären från favoritfilmen.
Den gamla kejsarhuvudstaden Kamakura söder om Tokyo må vara mest känd för sin gigantiska Buddhastaty, men att döma av hur turistströmmen går en vanlig helg så är det minst lika många som söker sig till en alldaglig järnvägsövergång precis nere vid stranden. På exakt den platsen står Hanamichi Sakuragi – hjälte i den tecknade serien Slam Dunk och blickar ut över havet. Serien har blivit en megahit i Kina och ibland är trängseln här så stor att man faktiskt får köa för att kunna ta den eftertraktade bilden där man står i exakt samma pose som hjälten.
Fond för coola Japan. Enligt Japan Tourism Agency var det under 2018 närmare 1,5 miljon av de utländska turisterna som besökte något eller några resmål med anknytning till manga eller anime, och ska man tro experterna kommer ”serieturismen” att fortsätta växa.
”För de utländska fansen är det relativt enkelt att hitta information på internet om de platser där historierna utspelar sig. Jag är övertygad om att manga och anime blivit en av de viktigaste anledningarna till att yngre människor vill besöka Japan”, säger Takeshi Okamoto som forskar om turism vid Kindaiuniversitetet i en intervju med dagstidningen Japan Times.
Betydelsen av serieturismen och framförallt av att Japan får ett rykte om sig som ett ”coolt” resmål ska inte underskattas. Även de allvarsamma männen i mörka kostymer som traditionellt hänvisat till bilar och teknik som Japans viktigaste exportvaror har börjat få upp ögonen för de ”mjukare” grenarna av ekonomin.
Den japanska regeringen anslog 2013 motsvarande 500 miljoner euro att användas under 20 år i en särskild ”Cool Japan Fund”. Bland fondens projekt kan nämnas att man i år gått in med 30 miljoner euro i en satsning på att sprida anime på den nordamerikanska marknaden.
Träng dig inte före i kön. Den japanska regeringen har satt upp ambitiösa mål om att locka 40 miljoner turister år 2020 – då Tokyo arrangerar sommarolympiaden – och 60 miljoner turister år 2030. För en nation som bokstavligt talat hållit sig på sin kant i alla år är detta förstås en enorm utmaning. Inte så att turister saknats i Japan, men då har det handlat om inhemska turister som förstår både språk och sedvänjor. Som vet att man aldrig tränger sig i en kö, att man tar av sig skorna när man går inomhus och att man använder särskilda tofflor när man går på toa. Alltså sånt som utlänningar inte vet.
Varje månad kommer en dryg miljon kineser till Japan, alltså 30 000 kineser varje dag, året runt. I ekonomiska termer är det enorma summor som turisterna tillför den japanska ekonomin.
Från att i alla år ha legat på ett minus visar den japanska turistnäringen numera på plus, rent nationalekonomiskt. Det vill säga den summa som inkommande turister tillför den japanska ekonomin är större än den summa japanerna själva gör av med när de reser utomlands.
Så långt är allt gott och väl, men på sina håll börjar man nu märka en viss turisttrötthet, också bland de annars så artiga japanerna.
I Kyoto som är en av de stora turistmagneterna går det knappt att ta sig fram i trängseln runt de viktigaste sevärdheterna som det Gyllene Templet och Filosofens väg.
Jon Thunqvist text & foto
Läs hela artikeln i papperstidningen.