Emma Alftan är vd på nystartade managerbyrån Mellakka Management. Hon var tidigare barn- och ungdomsbokschef på bokförlaget Otava.
Mellakka Management ger sig in på en ny nisch i Finland. Vad gör en manager för författare och samhällspåverkare?
Vi hjälper kreativa personer och samhällspåverkare att göra upp en strategi för vad de vill få ut av sin karriär och sitt liv, och jobbar tillsammans för att de ska uppnå målet. Vi gör också upp avtal för personerna, förhandlar och säljer det de producerar. Just nu jobbar vi med ungefär tio personer, främst fackboksförfattare som gör mycket annan än skriver böcker. De föreläser, uppträder i TV-program, skriver manus och är programledare. Alla branscher har sin egen logik och sina egna avtalsmallar, och vår uppgift är att hålla koll på allt detta så att personen får koncentrera sig på det kreativa. Det finns en mängd agenter, men de är oftast inriktade på en specifik genre, till exempel böcker, filmer eller licenser. Våra kunder har efterlyst någon som tar hand om allt extra så att de kan fokusera på det de är bäst på. Det kan handla om så konkreta saker som att hålla koll på kalendern och se till att utrikesturnéer och lanseringsresor inte bokas så tätt inpå varandra att jetlag och tidsskillnader blir ett problem.
Ni förmedlar också föreläsare, vilka teman är mest efterfrågade just nu?
Artificiell intelligens intresserar mycket, liksom förmänskligande av teknologin. Linda Liukas är ett bra exempel, hon är en mycket efterfrågad föreläsare just nu. Hon blev känd med barnboken Hello Ruby som lär ut programmering, kommer att vara huvudtalare på Slush i Singapore och har fått ett stort stipendium för att ta fram idéer som inspirerar barn att lära sig om teknik under världsutställningen i Dubai.
Vi betjänar dem som vill köpa föreläsningar som handlar om allt från artificiell intelligens till emotionell intelligens, från att leda ett team vid kris till brexit. Vi vill ha ett brett spektrum av föreläsare att erbjuda, inte bara 40-åriga män som talar om business. Det får gärna vara personer som har något att berätta som är bra för oss andra att veta, till exempel hur det är att vara första eller andra generationens invandrarungdom i dagens Finland.
Vilken potential ser ni för influerarmarknadsföring bland samhällspåverkare?
Innehållsmarknadsföring på sociala medier är en het trend just nu, men hittills har företagens innehållssamarbeten främst gällt stjärnor på Instagram och Youtube som ibland har ett ganska ytligt innehåll. Vi tror att det finns stora möjligheter att göra bra grejer då personer som verkligen har substans att komma med hittar rätt samarbetspartner. Jag tror väldigt starkt på podcaster just nu och har själv märkt hur fantastiskt det är att lyssna då man hittar någon man verkligen gillar. Trots att folk inte alltid tar sig tid att läsa böcker så har inte behovet av berättelser försvunnit. Att lyssna på någon som berättar något är en väldigt intim upplevelse som ofta ger mycket mer än att bläddra igenom innehållet på sociala medier, och det märks i ett ökat intresse för både podcaster och ljudböcker. Hela podcastvärlden är ännu under uppbyggnad i Finland. Ett exempel på bra innehållssamarbete är Anna Perhos och Jenni Pääskysaaris podcast där de pratar mycket om böcker och har ett samarbete med den digitala boktjänsten Storytel.
Tror du att samma professionalisering håller på att ske bland författare som tidigare skett inom nöjes- och musikindustrin?
I viss mån ja, men inte nödvändigtvis för alla författare. Det finns människor som främst vill skriva och då sköter förlaget det mesta kringjobbet. Men nästa generation är van med att jobba med många olika saker parallellt. Då fältet professionaliseras betyder det samtidigt att man kan få bättre betalt för det man gör, vilket ger möjlighet att koncentrera sig på det kreativa jobbet.
Enligt Kirjailijaliittos undersökning från 2014 är ersättningen då författare uppträder mellan 30 och 2 000 euro, plus en hel del gratis uppträdanden. Hur ser situationen ut i dag?
Ersättningen rör sig kring 2 000 euro för våra föreläsare. Vår business är att sälja föreläsningar till sådana aktörer som betalar också för andra professionella föreläsare. Att du är författare är ingen orsak att jobba gratis för aktörer som har för vana att betala åt andra. Min önskan är att sådana uppträdanden som författaren själv hade täckts begära 150–200 euro för kan ge mera betalt om det bokas via oss. Det är inte trevligt för någon att prissätta sig, men det känns inte lika personligt om man har en manager som mellanhand. Ofta handlar det även om att hjälpa författaren att tacka nej och dra gränser för pro bono-uppdrag som annars lätt fyller kalendern, men som ingen kan livnära sig på.
Vilka är dina bästa tips för personer med författardrömmar?
Börja med att skriva. Man måste brinna för skrivandet, ha en historia att berätta och mycket tålamod, oberoende om det gäller fakta eller fiktion. Du behöver ha en passion och känna att du har något att ge. Behovet att skriva ska vara så starkt att du egentligen inte har några alternativ. Sedan ska du tro på dig själv, hitta en förlagsredaktör som får ut det bästa av dig och ett förlag som passar dig. Ge inte upp, om det första förlaget inte nappar så testa ett annat.
text: Heidi Furu