Placerarna sugna på bryggeriets öl-aktier

En man står framför två stora metallbehållare i en fabrik.

Åtta år efter starten är Pyynikin Brewing Company Europas snabbast växande bryggeriföretag. Bakom sig har företaget fem gräsrotsfinansieringsrundor.

Hittills har företaget gått med förlust. Först i år räknar Pyynikin Brewing Company i Tammerfors med att göra sitt första nollresultat, men i Repo Medias rapport (se artikeln intill) klassas det som ett företag med positiv utveckling.

Pyynikin Brewing Companys rötter går tillbaka till den bryggeripub som startade i Tammerforsstadsdelen Pynike 2012. Efter ett översvallande mottagande från lokalbefolkningen beslöt man att följande år grunda ett självständigt bryggeri.

Sju år och fem gräsrotsfinansieringsrundor senare är Pyynikki-företaget Europas snabbast växande bryggeriföretag. Detta enligt Financial Times årliga lista över Europas tusen snabbast växande företag, FT 1000, som offentliggjordes i mars.

Trots att det inom EU finns uppskattningsvis 10 000 mikrobryggerier – och årligen grundas hundratals nya – var Pyynikin det enda bryggeriföretag som tog sig in på listan. Rankningen bygger på hur bolagens omsättning utvecklats från 2015 till 2018. För Pyynikin Brewing Company handlar det om en tillväxt från 699 000 euro till nästan 2,6 miljoner euro under den aktuella perioden. I fjol hade företaget en omsättning på knappt 3,6 miljoner euro.

”Öl är sexigt”. Det skotska bryggeriföretaget Brewdog, grundat 2006, brukar i internationella sammanhang lyftas fram som exempel på ett företag som lyckats i sina gräsrotsfinansieringskampanjer. Enligt Pyynikkis vd Tuomas Pere är just öltillverkning en tacksam verksamhet att ordna gräsrotsfinansiering kring. Pyynikin har i sina emissioner tagit in sammanlagt cirka 4 miljoner euro och i dag har bryggeribolaget över 5 000 små aktieägare runtom i världen.

Patrik Harald text

Läs hela artikeln i papperstidningen.