Rätt utformad kan en marknadsföringskampanj på Facebook bli framgångsrik i vilken bransch som helst, säger Ninni Lindertz. ”Men det gäller att veta vart man vill nå och vara beredd att satsa helhjärtat.”
Vi träffar Esbobördiga Ninni Lindertz samma dag som tidningarna skriver att det sociala nätverket Facebook nu har passerat en miljard användare. Det har skett på bara åtta år.
”En verklig milstolpe” säger Lindertz, som sedan ett år tillbaka har Facebook som sin arbetsgivare. Senior Marketing Strategist är hennes officiella titel och stationeringsorten är Stockholm.
Bland miljarden Facebook-användare finns allt fler företag som har insett vikten av närvaro i nätverket. Det är dem Ninni Lindertz jobbar med.
”Vi hjälper kunderna med olika kampanjer, men framför allt jobbar vi med att utforma deras sociala strategi på lång sikt och ser till att de når dit man kan nå om man gör saker på rätt sätt.”
Det som enligt Lindertz är så fascinerande med marknadsföring på sociala medier är att folk är där med sina riktiga identiteter.
”Det måste varumärkena också vara. De behöver bygga upp en autentisk relation till sina fans”, säger hon.
Lindertz jämför med kvartersbutiken för hundra år sedan då handelsmannen kände sina kunder och var lyhörd för deras behov. Handelsmannens rykte bland kunderna var helt avgörande för hans framgång.
”Också på Facebook är det ’the word of mouth’ som gäller, fast i riktigt stor skala.”
>> Läs hela intervjun i papperstidningen eller köp ett lösnummer i digital form här.
Patrik Harald text
Karl Vilhjálmsson foto