”Den finska energin och framåtandan är imponerande.” Det säger Marika af Enehjelm som hjälpt till att investera hundratals miljoner euro i medelstora bolag i Europa, och numera är nyutnämnd chef för Finlands riskkapitalförening (FVCA).
Enligt henne har Finland redan de Heureka-idéer som behövs för att skapa nya starka företag, men att vi tenderar att underskatta oss själva och vår egen originalitet.
“Det som krävs är systematiskt och hårt arbete i många år, och lite tur förstås. Affärsängelns första fråga är: kommer produkten eller idén att hitta kunder? Samtidigt måste företagets grundare bevara en tillräckligt hög ägarandel för att behålla motivationen att utveckla bolaget vidare,” säger Marika, som själv har en bakgrund som analytiker och investerare av framför allt pensionsbesparingar.
För att ta följande steg behöver nystartade eller unga bolag med ambitioner att växa ytterligare kapital. Här kommer riskkapitalbolag med i bilden. De förmedlar större summor pengar från privata investerare, pensionsfonder och försäkringsbolag. Som termen ”riskkapital” (venture capital) beskriver såhandlar det om stora risker och därmed också hög potentiell avkastning. Tumregeln är att mindre än tio procent av bolagen ger avkastning.
”Venturekapitalister hjälper företagare att undvika flaskhalsar som kan uppstå i senare utvecklingsskeden. Det kan kännas tråkigt, men till exempel är det av central betydelse att etablera en bra finansavdelning inom företag. Annars kan det hämma verksamheten senare, då man i annat fall vore redo att erövra världen.”
Typiska ”heta” branscher inom venturekapital är spelindustrin och cleantech (miljöteknologi). Här är det finska kunnandet och innovationsgraden stark, säger Marika.
Då det gäller senare utvecklingsskeden inom företag så finns det inga specifika branscher där riskkapitalisterna flockas.
”Inom buyout-fasen, då det gäller att internationalisera en bevisligen god produkt, så kan det handla om vilken affärsgren som helst. Till exempel Musti ja Mirri, en handelskedja för husdjursaffärer, som exporterats från Finland till Sverige – vem hade trott att ett sådant detaljhandelskoncept skulle gå att sälja utomlands?”
Läs intervjun i sin helhet i papperstidningen!
Torsten Fagerholm, text
Karl Vilhjálmsson, foto