Det blev ytterst jämnt i toppen i Aktia Fondspelet som precis har avslutats.
Vinnaren Pyry Ruotsalainen segrade med en pott på 24 220 euro. Det innebär att hans startsumma ökade med cirka 125 procent under den sjuårsperiod som spelet omspände. Tvåa var Henrik Jahnsson (24 000) och trea Tomas Haglund (23 841).
Huvudpriset var 2 000 euro i Aktias fondandelar, andra pris 1 000 euro och tredjepris 500 euro. För att inte enbart locka till snabba klipp och vinstmaximering delades det högsta priset ändå ut till den spelare som vunnit mest genom att hela tiden placera i åtminstone fyra olika fonder.
Bonuspriset var ett presentkort till Icelandair värt 2 500 euro. Priset gick till Niklas Forsström med ett slutresultat på 21 862 euro.
Helhetstävlingens vinnare Pyry Ruotsalainen är en 19-årig yngling från östra Helsingfors som i januari rycker in i armén. Han fick nys om spelet via en annons på HIFK Fotbolls facebooksida.
– Jag tycker att det var ett fint spel som också tekniskt fungerade bra. Först var jag så att säga med på humor men sedan blev jag biten av spelet.
Verklighetstroget. Ruotsalainen tycker att sättet på hur ekonomiska, politiska och andra nyheter länkades ihop med marknadens förändringar var ett lyckat drag som ökade och höll upp intresset.
– Framför allt i början och i mitten av spelet var det full fart på händelserna men mot slutet blev det kanske lite tröttare.
Vad är hemligheten bakom segern?
– Främst god tur men också en portion taktik. Jag gjorde till exempel mina största vinster då det var nedgång på marknaden. Jag försökte fundera ut hur framtiden skulle se ut och satte alltid alla pengar i en fond.
I segerpengar får du 2 000 euro i Aktias fondandelar. Tänker du lösa in dem eller börjar du fondspara?
– Jag har faktiskt sparat i fonder redan tidigare och tänker absolut inte slösa bort vinsten. Som man såg i spelet finns det goda chanser att göra vinst på dem.
Vad är ditt tips till nybörjarsparare?
– Slut upp att fundera och börja investera, säger Pyry Ruotsalainen som själv är kund i Aktia.
Storyline. Spelet räckte fyra veckor där varje dag motsvarade tre månader. Grundpotten var 2 000 euro i fiktiva pengar och varje dag fick spelarna ytterligare 300 euro att placera i olika placeringsfonder.
Spelet styrdes av en påhittad storyline där Aktias chefsekonom Heidi Schauman skapat ett realistiskt framtidsscenario med olika världshändelser som påverkar fondernas värde.
– Jag utgick från dagens situation och funderade över vilka händelser som kunde tänkas hända under tidsperioden på totalt sju år. Det gällde allt från politiska förändringar som kan påverka ekonomins utveckling till en överraskningsseger i presidentvalet i USA.
Andra scenarion var att Frankrike röstar om euroområdet och Finlands stora strukturreform startar utvecklingen i landet så att företag vill etablera sig här.
– Vi ville konkret visa vad snabba reformer kan innebära och för att vi ville göra spelet både engagerande och realistiskt. Precis som i verkligheten hände oväntade saker som påverkade värdet på fonderna. Detta är bra att beakta också då man placerar i verkliga livet.
Realistiskt. Schauman säger att det var roligt att måla upp en alternativ framtid. De facto var den så realistisk att en del av spelarna trodde att spelet skedde i realtid.
– Vi fick smått skrämda förfrågningar då vi byggde in en krasch på bostadsmarknaden i Sverige. Vi ville framhäva hur svårt det är att förutspå när en krasch kommer att äga rum samt hur stor den kommer att vara.
Höstens riktiga presidentval i USA visade också hur svårt det är för förvaltarna att i praktiken bygga in marknadens reaktioner i priserna.
– Efter många domedagsprofetior hölls marknaden slutligen på samma nivå som tidigare, säger Schauman.
Jenny Björklund som var koordinator för spelet på Aktia säger att reaktionerna på spelet varit positiva.
– Det visar också deltagarantalet som ökade markant, från fjolårets 5 500 till nästan 9 000 deltagare, säger hon.
Tidningssamarbete. Fondspelet arrangerades i samarbete med KSF Media, HSS Media, Åbo Underrättelser och Affärsmagasinet Forum.
– Spelet fick synlighet genom tidningarnas artiklar. En annan viktig informationskälla var de sociala medierna. Spelet ökade i sin tur allmänhetens kännedom både om fondsparande och om Aktia, säger Sam Olin, som ansvarar för sparande och placerande på banken.
Målsättningen var enligt honom att sänka tröskeln att delta genom att skapa en så enkel och spelmässig miljö som möjligt. Själva deltagandet kostade ingenting.
– Av allt att döma lyckades vi med målsättningen att skapa en realistisk syn på hur olika händelser påverkar börserna.
Han påpekar att mycket av marknadens tro på framtiden i realiteten finns inbyggd i dagens börspriser.
– Fast det ofta finns en klar koppling mellan nyhet och effekt går det inte alltid att gissa sig fram till vilken effekten blir. Men det är viktigt för placerarna att förstå hur tidningarnas reella nyheter hänger ihop med finansvärlden. Det ville vi föra fram i spelet.
Vad väntar sig Aktia att spelet ska ge i slutändan?
– Det primära målet var att öka förståelsen för och kännedomen om sparande och placerande i fondinstrument, säger Olin.