Jag läste för några veckor sedan en artikel i Internetworld om att en femtedel av svenskarna använder reklamblockare. Länk till artikeln om reklamblockerare.
Den ökade populariteten för reklamblockerare som t.ex. AdBlock innebär att reklamkampanjer på webben aldrig når ut till 21.5 % av de svenska internetanvändarna. Statistiken kom inte precis som någon chock eftersom den stämmer ganska bra in på min egen vänkrets av 80-talister, vilka är mycket skeptiska till reklam på webben. Första tanken är förstås att detta är ett stort problem för annonsörer. De missar direkt att nå ut till en femtedel av målgruppen. Å andra sidan så är det säkert minst lika många som byter kanal när det kommer reklam på TV så i sig är reklamblockerare inget stort problem. Men eftersom den sociala webben ger helt andra möjligheter att nå ut till målgruppen än genom reklam, så borde företagen reagera och förändra hur de gör internetmarknadsföring.
Annonsörer, reklambyråer och mediebyråer borde skippa kampanjtänket
Om man vänder på steken och ser ur internetanvändarnas ögon så kan reklamblockerare faktiskt göra internet till en bättre plats. Annonsörerna borde reagera på statistiken och ställa sig frågan varför 21 % av målgruppen väljer bort reklam. Det tvingar annonsörerna att fundera på hur man istället kan ge mervärde och mer relevant information till målgruppen. I nuläget är annonsörer, reklambyråer och mediebyråer fasta i kampanjtänket och kortsiktiga resultat istället för att bygga upp webbnärvaron långsiktigt runt innehåll som är viktigt för målgruppen. På internet vill vi konsumenter ha relevant information om de tjänster eller produkter vi just då är intresserade av.
Vilka saker bör företag fundera på att ändra för att komma bort från kampanjtänkandet?
- Bygg ett varumärke som målgruppen gillar på riktigt. Vem vill vara vän med någon som ofta ljuger eller bryter löften? Man måste förtjäna en vän. För att sticka ut idag krävs inte endast att man håller löften utan det krävs också starka löften.
- Flytta budget från annonser till att skapa innehåll.
- Skapa innehåll som får folk att gilla ditt varumärke och skapa engagerande storyn som grundar sig på varumärkeslöftena.
- Gör allt innehåll enkelt att dela.
- Uppmana varumärkesambassadörer att delta i skapandet och spridandet av innehåll. Kom ihåg att belöna de flitigaste.
Nej reklamblockerare behöver inte alls vara ett problem eftersom de som använder blockerare inte är intresserad av reklam, vilket ändå gör att man inte når ut till dem. Troligtvis skulle den 21 % som använder blockerare aldrig komma sig för att klicka på en reklamannons. Display-annonser utan relevans på webben är oftast endast irriterande. De företag som istället satsar på relevant innehåll, sökmotoroptimering och att skapa engagemang i sociala medier lider inte av reklamblockerare.
Av Rasmus Östman.
Skribenten är VD, strateg och en av grundarna till Genero.