Entreprenörskap handlar om att ha en bärande idé, inte om att tjäna pengar eller få många anställda. Det sade H&M:s Stefan Persson när han på torsdagskvällen deltog i invigningen av Hankens nya entreprenörscenter.
“Jag är lite oroad över att så många som startar företag i dag är så inställda på att göra exit och tjäna pengar. Det är lite tråkig, säger Stefan Persson, styrelseordförande och storägare i den svenska klädjätten H&M.
Det var Stefans far som startade H&M 1947, samma år som Stefan föddes. Då hette företaget Hennes, och sortimentet bestod av ett smalt utbud damkläder. Sedan har det gått vidare, steg för steg.
“Min pappa hade en idé som han brann för. Han var envis och lyckades sälja in den bland sina medarbetare”, säger Perssons som förklaringar till företagets framgång.
Han beskriver H&M-kulturen som en tävlingsanda, en envishet och otålighet.
“Vi vill inte förlora. Den inställningen är jag uppvuxen med från köksbordet och den känner jag igen som H&M-kulturen”.
Han konstaterar dock att risken med att inte vilja förlora kan vara att man inte vågar försöka, vilket förstås inte är bra.
“Det är inget fel i att misslyckas, felet är om man inte försöker. Jag gillar personer som vågar och går utanför trygghetsnätet.”
Stefan Persson var strax under 35 år när han tog över ledningen i företaget. Ungefär lika gammal var hans son Karl-Johan när denne härom året blev vd för klädjätten. Persson tycker att man inte ska vänta för länge med att låta yngre ta över.
“I dag tycker man att en 35-åring är ung. Det är fel. Alla människor växer med ansvar.”
Ett råd som Persson ger är att entusiasmera sina medarbetare och låta dem vara delaktiga och ansvariga både i framgångar och motgångar. Att sälja in sina idéer och tankar så att medarbetarna tror att det är deras egna idéer, är en av Perssons hemligheter.
Stefan Persson deltog på torsdagen i invigningen av Erling-Persson Centre for Entrepreneurship vid Hanken. Centret har fått sitt namn efter den donation Familjen Erling-Perssons stiftelse gav Hanken i samband med medelanskaffningskampanjen ‘Hanken 100’ härom året.
Syftet med centret är att bedriva forskning inom entreprenörskap och familjeföretagande. Generationsväxlingar och försäljning av familjeföretag, samt uppstartande, tillväxt och internationalisering, är exempel på forskningsområden som centret kommer att bedriva.
Patrik Harald