Fords tionde Finlands-vd

Untitled design

Johan Lindberg, 54, är sedan den 1 oktober vd för Ford i Finland. Han är den tionde Finlands-vd:n sedan bilföretaget etablerade sig i landet 1926. Lindberg, som tidigare var försäljningsdirektör för Fords personbilar, efterträder Hannu Pärssinen som går i pension.

Johan Lindberg. Foto: Ford

I Fords meddelande om din utnämning står att du är ”fordilainen jo toisessa polvessa”. Vad betyder det?
Min pappa jobbade i 40 år på Ford, både i Finland och i Tyskland. Den vägen kom också jag med i Ford-familjen och där har jag varit i 28 år. Ford är en stark del av mig och min identitet.

 

Vad gör Oy Ford Ab?
Vi är importör och grossist av person- och skåpbilar, samt av reservdelar och tillbehör. Vår uppgift är också att utveckla våra distributionskanaler och varumärket i Finland. Vi har 36 auktoriserade återförsäljare inklusive sex så kallade Ford Store som säljer hela vår produktrepertoar. Dessutom har vi 19 auktoriserade verkstäder. Huvudkontoret ligger i Vanda.

Ford var först bland bilföretagen att grundade ett dotterbolag i Finland. Det var 1926. Ford har haft en viktig roll under historien bland annat i mekaniseringen av det finländska jordbruket. Tidigare såldes många Ford-traktorer och lastbilar i landet.

Vilka Ford-modeller är populärast i Finland för tillfället?
Focus och Fiesta på personbilssidan. Bland nyttofordonen är det Transit och Transit Custom. Nu håller suv-modellerna på att bli allt populärare och där har vi de nya produkterna Puma, Kuga och Explorer.

Hur ser fördelningen mellan personbilar och nyttofordon ut i er försäljning?
Förhållandet är ungefär 2:1. Vi säljer i medeltal cirka 8 000 personbilar och 4 000 skåpbilar per år.

Vilken marknadsandel har Ford i Finland och hur har den utvecklats de senaste åren?
Bland personbilarna är marknadsandelen nu 6,6 procent, vilket placerar oss på plats 7 i landet. Det är något lägre än de senaste åren, vilket bland annat hänger samman med hur olika modeller kommer ut på marknaden. Här inverkar den starka elektrifieringstrenden som gynnar märken med många hybrider i sin portfölj. Det har gjort att vissa premiummärken nu ligger högre upp i listan än de brukar göra. Kuga var vår första plug-in-hybrid och vi väntar oss att den förr eller senare ska bli vår mest sålda bil. När det gäller skåpbilar är vi klar marknadsledare med en andel på 27,5 under januari-september. På den här sidan har vi marknadens bästa utbud.

Skiljer sig finländarnas bilsmak och bilvanor från övriga européers?
Skillnaden är inte så stor bland bilisterna, men som land utmärker sig Finland genom sin höga bilskatt, den näst högsta i EU, vilket inverkar på folks möjligheter att köpa bilar. Finland är bra på att ta betalt av bilisterna, 8 miljarder om året. De finländska bilisterna är med och finansierar mycket mer än trafikens utgifter.

Privatimporten av begagnade bilar från Sverige är stor. Hur ser ni på den saken?
Största orsaken till importen är de finländska skattereglerna. Visst ska det finnas en fri inre marknad, men lagstiftningen borde inte vara sådan att finländarna lockas att föra ut sina pengar till utlandet. Omfattningen av importen är brutal, 45 000 personbilar och 5 000 skåpbilar i fjol. Det handlar om en stor summa pengar som försvinner ut ur landet. Här berörs Ford dock inte lika mycket som premiummärkena. När det gäller import av begagnade bilar står privatpersoner för cirka 25 procent, medan resten tas in av bilbutiker och professionella entreprenörer.

Hur ser branschen ut om fem år?
Elektrifieringen är en stark trend. CO2-utsläpp och fossila bränslen finns på arbetsbordet hela tiden. EU har stränga utsläppskrav och om tillverkarna inte klarar gränserna blir det stora sanktioner. Enda sättet att klara kraven är att sälja mera elbilar. I dag står laddbara hybrider och elbilar tillsammans för ungefär 15 procent av försäljningen, medan motsvarande siffra var 6,9 procent i fjol. Nästa år kan andelen vara uppemot 25 procent. Jag tror att elektrifieringen går snabbare än vi väntar oss.

När har de största förändringarna inträffat under din tid i branschen?
Jag tror att vi är där nu. De närmaste fem åren kommer bilbranschen att förändras mer än under de senaste tjugo åren. Allt går snabbt, inte bara elektrifieringen utan också digitaliseringen. I dag säljs cirka 5 procent av bilarna via nätet, men om fem år kan det vara 20 eller 25 procent. Att kombinera stenfotsbutikerna med den digitala världen är något vi får jobba med de närmaste åren. Kundorienterade interface som gör det lätt för konsumenterna att sköta sina ärenden, göra inköp, beställa service – sådant kommer att bli ett allt viktigare konkurrensmedel.

Vilken är din drömbil, alla tidsepoker?
Tekniska innovationer har varit viktiga för mig. Jag tyckte om när Ford Scorpio kom ut som den första serietillverkade bilen med ABS. Och när Fords Ecoboost-maskiner kom 2010. Men en enskild bil? Vi fick vänta 50 år på att Mustangen skulle komma till Europa. Som brand är Mustang enastående.

Vilken bil kör du själv?
Ford Explorer, en plug-in-hybrid tillverkad i USA.

Patrik Harald text