Aftonbladets systertidning Svenska Dagbladet (båda ägs av norska Schibsted) har råkat ut för samma fatala slarv som kvällstidningen gjorde sig skyldig till 9 mars då den en artikel om trippelmordet i Trollhättan lade ut en annons intill om ”hemmamys, undvik städbråk, supertjänsten som gör underverk för familjefriden”.
När SvD på söndagen rapporterade om den tragiska olyckan i Medelhavet, då det var känt om minst 600 dödsoffer, började tidningen med att visa en helsida av en gigantisk lyxkryssare med rubriken ”Fartfyllt på Medelhavet”, därunder ord som ”kittlande höjder, lär dig surfa, karibiska rytmer”.
Vid ett senare tillfälle hamnade annonsen direkt under tidningens hänvisning till vidare läsning om katastrofen. I det här fallet går det inte att komma undan med det vanligaste svaret från journalister i programmet ”Medierna” i P1 Sveriges Radio (lördagar kl 11) när de gjort bort sig:
”Vi har varit otydliga” istället för att säga som det är ”Jag har gjort helt fel”.