Elbilen du inte hinner i kapp

Smäcker. Trots sina svepande linjer erbjuder Tesla totalt 800 liter bagageutrymme. Framme sitter man rymligt men i baksätet är det inte lika läckert, åtminstone inte för längre personer.

Kinderna sugs in och huvudet trycks mot nackstödet när jag accelererar upp till motorvägen och lämnar alla wannabe-sportbilar långt bakom mig.

Jag sitter alltså i elbilen Tesla Model S Dual Performance. Med en total effekt på 700 hk – 224 hk fram och 476 bak – accelererar den från noll till hundra på 3,4 sekunder. Samma siffra för en Formel 1-bil är 2,6 sekunder. Vrålande sportbilar i ära – när den fyrhjulsdrivna Teslan väser iväg från stillastående försvinner konkurrenterna snabbt ur backspegeln.

Bilen är som en stor mobiltelefon. Interiören domineras av en jättelik bildskärm i mitten av instrumentpanelen som styr så gott som allt i bilen på digital väg.

Det låter kanske jobbigt, men egentligen är pekplattan lätt att arbeta med. Det är länge sedan jag så här snabbt kommit underfund med all bakomliggande teknik i en bil. Synligheten var bra också i skarpt solsken.

När det gäller att till exempel ställa in hur bilen ska accelerera finns alternativen Sport och Insane. Jag väljer förstås Insane och drabbas av en lindrig chock av draget i bilen. Det här är definitivt en bil för ansvarsfulla förare, för annars sitter körkortet löst.

Lätt. Tro det den som vill, men den jättestora pekplattan gör det lätt att ställa in bilen och hantera olika funktioner.

Lätt. Tro det den som vill, men den jättestora pekplattan gör det lätt att ställa in bilen och hantera olika funktioner.

Autonom på beställning. Bilen är en rullande dator i högsta potens. För den datakritiska är bilen därmed utdömd, men för nördar som jag känns den full av möjligheter. För att ge bilen nya egenskaper krävs endast några dataprogramrader och systemuppdateringarna kan skötas på distans.

En sak som den digitala världen för med sig är att bilen lätt kan omvandlas till autonomt styrd bil med hjälp av befintliga kameror och radar som arbetar ihop med GPS- och satellitstyrning. Egentligen är Apples planer på en egen bil redan hopplöst förlegade.

En fördel med bilen är att den innehåller väldigt få rörliga delar. Det innebär att det inte finns mycket som kan gå sönder. I tillägg ger tillverkaren åtta års garanti på batterier och drivlina utöver den generella garantin på fyra år.

Gratis laddning. Med den här bilen kör man gratis genom Europa. Teslas kedja av extremt snabba laddstationer, Supercharger, står nämligen gratis i bilens användning under hela dess livstid, oberoende av land.

Men att ladda bilen full hemma är inte heller betungande – med ett elpris på 12 cent per kWh kostar en tankning ungefär 12 euro. Med den kör man sommartid närmare 500 km.

”Våra första laddstationer invigs i södra Finland på sommaren och sedan byggs nätet gradvis ut. Nu finns det drygt 400 laddstationer i Europa”, berättar Erik Kanerva som nyligen lämnade Volvo Cars för att bygga upp Teslas landsorganisation.

Hittills har bilen importerats av Auto-Outlet som köpt bilarna till marknadspris utomlands. Att intresse för den finns visar försäljningssiffrorna: det rullar 170 Tesla-bilar i Finland och märket är den mest sålda elbilen i landet.

Inte var mans bil. Med det finska bilskattesystemet kostar billigaste Teslan i nuläget 85 000 euro med ett batteri på 60 kWh. Med det större batteriet på 85 kWh är priset ungefär 10 000 euro högre.

Men den bil som Forum provkörde var ännu snäppet vassare; det var toppmodellen Tesla Model S Dual Performance med en prislapp i klassen 150 000 euro och över. Då är bilen fulladdad med all lyx som tänkas kan.