Debut för autonom aerodynamik

Full autonomi. Landningspunkterna för den självstyrda, eldrivna drönartaxin Ehang 184 identifieras via kameran. Vågar du stiga ombord? Debuten sker i Dubai i juli. Foto: Ehang

Rubrikerna domineras av självkörande bilar, men en del observatörer menar att vi kan hoppa över detta tekniska steg i utvecklingen och gå direkt till självflygande passagerardrönare.

Autonoma drönare kan inte bara befria oss från dessa oproduktiva timmar i bilköer – övergången från daglig transport som inkluderar en höjddimension skulle innebära ett verkligt paradigmskifte.

Tesla, BMW, Volvo och Uber liksom teknik­jättarna Google (Alphabet) och Apple utvecklar alla teknik för självkörande bilar. Men teknikobservatörer påminner om skrönan om vad Henry Ford sade i början av förra seklet: ”Om du frågar människor vad de helst vill ha, svarar de inte ’en bil’, de svarar: ’en snabbare häst’.”

På samma sätt menar fantaster att självkörande bilar bara är en förbättring av existerande transportmedel. Självflygande drönare skulle däremot innebära något helt nytt.

Ingen pilotlicens. Forum har tidigare rapporterat om försöken att utveckla flygande bilar. Det är fordon som kan parkeras i garaget för att sedan köras ut på gatan och vid behov fälla ut vingar för att fortsätta resan i luften. Flera företag arbetar fortfarande på att förverkliga den drömmen.

Massachusetts-baserade Terrafugia tar redan förbeställningar på sin Transition och lovar leverans inom tre år. Men skeptiker hävdar att de träningstimmar som krävs för en pilotlicens skulle begränsa marknaden också för en framgångsrik flygande bil.

Förutsatt att myndigheterna ger klartecken skulle självflygande drönare däremot i ett slag ge en betydligt större marknad. Först ut blir, åtminstone enligt nuvarande planer, kinesiska Ehang som i juli ska debutera sin Ehang 184 som en flygande taxi i Dubai. Den ska kunna transportera en last av 100 kilo, enligt PR-materialet en lättviktig passagerare och en mindre resväska, i en hastighet av 100 kilometer i timmen. Med laddat batteri ska det räcka för en halvtimmes flygtur, upp till 50 kilometer. Drönaren är byggd för att klara höjder upp till 3 500 meter men kommer normalt att flyga 350 till 500 meter över marken.

Allt användaren behöver göra är att skriva in destinationen och trycka på en startknapp.

Leif Bergström text

Läs hela artikeln i papperstidningen eller i den finlandssvenska tidskriftsajten Skriftly!