Cubio börjar som första finländska teleoperatör sälja kanadensiska RIM:s BlackBerry mobiltelefoner i Finland från april. Målgruppen är i första hand företagsanvändare för vilka operatören planerar ta fram skräddarsydda tjänster.
För att en BlackBerry ska fungera korrekt i Finland måste användaren ha ett abonnemang hos Cubio. I annat fall går det bara att ringa med mobilen men inte använda mobildata eller e-post, uppger chefen för Cubios BlackBerry-affärsverksamhet Kyösti Järnefelt till Tietoviikko.
Han är realist när det gäller försäljningssiffror och räknar med att BlackBerry på sin höjd tar några procent av den finländska mobilmarknaden. Det betyder några tiotusentals sålda apparater per år.
I ett första skede saluför Cubio pekskärmsmobilen BlackBerry Torch 9860, pekskärms- och qwerty-modellerna BlackBerry Bold 9900 och 9790, samt BlackBerry Torch 9810 med pekskärm och utdragbart tangentbord.
Paul Lucier som är chef för RIM:s verksamhet i Norden och Baltikum, säger till Kauppalehti att Nokias svaga position är ett av skälen till att mobiltillverkaren nu söker sig till Finland. I Sverige landsteg RIM 2010 och har därefter etablerat sig i Danmark, Norge och Litauen.
Särskilt bland företagskunder i Nordamerika har BlackBerry-mobilerna varit populära, bland annat för att de anses hålla hög nivå när det gäller datasäkerhet. Men precis som Nokia har RIM på senare tid tvingats se sin marknadsandel krympa och börsvärdet rasa.
I senaste rapporten från analysföretaget Gartner framgår att RIM:s operativsystem i fjol hade en marknadsandel på 8,8 procent jämfört med 14,6 procent året innan. Samtidigt ökade Android sin marknadsandel från 30,5 till 50,9 procent och Apples iOS från 15,8 till 23,8 procent.