Nokias enorma fabrik i den indiska staden Chennai nådde aldrig sitt drömmål på en miljard tillverkade telefoner. Nu försvinner Nokia från gatubilden.
Indien var landet där Nokia suveränt dominerade mobilmarknaden för bara något år sedan. Nu dalar varumärket. Men på nätverkssidan kommer bolaget starkt igen under sin nya indiska vd Rajeev Suri.
Min chaufför stannar sin autoriksha under ett stort banyanträd som överskuggar en liten butik i en gatukorsning den sydindiska staden Chennai. Hela vägen hit har han underhållit med sånger från kända tamilfilmer. Butiken, som inte är mer än ett hål i väggen, domineras av reklam för den koreanska mobiltelefontillverkaren Samsung. Här syns även Nokias namn, som blivit ett alltmer sällsynt offentligt inslag.
Jag hälsar på ägaren Abdul Samad som haft sin butik här i tio år och är en levande källa till Indiens korta historia inom mobiltelefoner.
”Av Nokia säljer jag bara de billigaste modellerna, de dyrare är Samsung med Android”, förklarar Samad. Googles operativsystem är överlägset i dag på den indiska marknaden, telefoner med Microsofts operativsystem Windows Phone går möjligen att sälja till rika personer.
”Fattiga människor har ingen aning vad Microsoft är, bara de rika.”
Nu när försäljningen av smarttelefoner exploderar även i Indien finns Nokia inte längre på plats. I fjol såldes 70 miljoner smartmobiler och förväntningen för i år är 160 miljoner, om man får tro Gartner. Om Microsoft lyckas i stället blir bolagets flera tusen anställda i Finland förstås nöjda. Indien har 1,3 miljarder invånare varav över 900 miljoner äger mobiltelefoner som de vill förnya. Indien är världens näst största marknad för mobiler efter Kina.
Indien är ännu en viktig marknad för Nokias nätverksförsäljning och även om indierna hittills avstått från mobil data på grund av de höga priserna väntas marknaden växa med nya 3G och 4G-tjänster. Nokia säger sig ha slutit hela 34 nätverksavtal med indiska operatörer i fjol och gjorde i januari ytterligare ett avtal med Bharti Airtel, världens fjärde största operatör.
Det är mindre än tio år sedan Nokia etablerade sig stort med en hel industristad i Sriperumbudur utanför Chennai där även finländska underleverantörer som Perlos, Aspocomp och Savcor inledde tillverkning. Chennai hade länge varit starkt inom biltillverkning så det fanns redan en industrihistoria där. Fabriken byggdes på rekordtid för att vara Indien, 23 veckor till produktionsstart, men så hade Nokia också världens bäst utvecklade tillverkningsmaskineri.
Läs hela artikeln i papperstidningen eller på pekplatta!
Carl-Gustav Lindén text & foto