Baltic Yachts är mångmiljonärens våta dröm

Med sina spektakulära segelbåtar har 
Baltic Yachts placerat Larsmo på världskartan. Vd Henry Hawkins, som själv varit skeppare på flera Larsmobyggda båtar på olika ställen i världen, fortsätter legendbygget.

Med sina spektakulära segelbåtar har Baltic Yachts placerat Larsmo på världskartan. Vd Henry Hawkins, som själv varit skeppare på flera Larsmobyggda båtar på olika ställen i världen, fortsätter legendbygget.

På 1970-talet var det inte ovanligt att anställda slaggade under ett skrivbord några timmar per natt för att orka fortsätta jobba när minuterna tickade närmare leverans.

Att jobba på Baltic Yachts har aldrig förknippats med en tillvaro på ett sömnigt lager, berättar Matti Laurila, operativ chef på Baltic Yachts.

Att jobba på Baltic Yachts har aldrig förknippats med en tillvaro på ett sömnigt lager, berättar Matti Laurila, operativ chef på Baltic Yachts.

Drygt 40 år senare råder ännu en pionjäranda och en yrkesstolthet som sprider en hög arbetsmoral bland de anställda. Personalomsättningen är låg och på varvsgolvet finns ännu kvar veteraner från de tidiga åren. Den andan har bolaget burit vidare, även om Baltic Yachts varit med om allvarliga ekonomiska kriser och tre ägarbyten. Båtarna har blivit större med åren: jätten Hetairos på 197 fot, levererad 2011, är fortfarande världens största båt byggd av kompositmaterial.

”Många av våra anställda kommer från stora familjer här i trakten där snickeri och hantverk av tradition har hög status. De vill inte sitta på ett kontor och bolla med siffror, de vill förverkliga sina talanger genom att bygga något konkret. När vi stöter på problem i produktionen tar de i så att de nästan spricker för att komma vidare. Du skulle se aktiviteten på golvet en sen kväll när en leveranstid närmar sig”, säger Matti Laurila, operativ chef på Baltic Yachts.

 Läs hela texten i pappersversionen av tidningen som utkommer den 27 november, eller på pekplatta!

Johan Svenlin text
Mats Sandström bild