Fem år efter starten är Enfuce på god väg att bli en global spelare inom betalningshantering och kortutgivning. ”Vårt mål är att vara snabbast, bäst och globalt skalbara”, säger vd Monika Liikamaa.
Patrik Harald, text
Kimmo Ervola, foto
Att betala i butik eller på restaurang är en tämligen okomplicerad ritual för kunden: kortet läggs kontaktlöst mot betalterminalen eller så knappar man in sin kod, och allt är klart på en sekund. Vilka hjul som börjar snurra i bakgrunden är inget kunden behöver bry sig om.
Det gör däremot fintech-företaget Enfuce, grundat 2016 av Monika Liikamaa och Denise Johansson. De ser till att betalningsprocesserna löper, det vill säga att kunden identifieras, att ett konto är kopplat till kortet och att det finns pengar på kontot. Utifrån det godkänns eller förkastas transaktionen. Allt sker blixtsnabbt.
Förutom betalningsprocesserna sköter före- taget också den tekniska delen av fakturering och indrivning, samt ger ut betalkort för kundföretagens räkning – något som tidigare varit en långsam process och svår att skala till nya länder och användargrupper. Enfuces molnbaserade lösning för betalningshantering för- snabbar utgivningen av betalkort avsevärt.
”Det konkurrenterna gör på månader och år, det gör vi på veckor”, säger vd Monika Liikamaa.
Startar från rent bord
En förklaring till att Enfuce löst betalningshanteringen och kortutgivningen på nya sätt, är att man startat från rent bord – till skillnad från branschens äldre aktörer som bär på en barlast av tunga system och tröga organisationer.
Även om Enfuce som företag startat från noll är grundarna inga nybörjare. Deras gemensamma nämnare är åländska Crosskey. Där jobbade Johansson, och som kund hade hon bland annat S-Banken där Monika Liikamaa var it-direktör. Det var i dessa roller kvinnorna blev bekanta.
I våras investerade kinesiska Tencent 5 miljoner euro i Enfuce. Enligt grundarna har investeringen gett trovärdighet och öppnat många dörrar.
”Tencent granskar sina bolag på samma sätt oavsett om de investerar 5 miljoner eller 5 miljarder. De talar väldigt gott om oss och lyfter upp oss i många sammanhang.”
Finns en exit i era framtidsplaner?
”Vårt mål är en IPO. Va fan, vi ska stå där och plinga i börsklockan”, säger Liikamaa.
Läs hela artikeln i papperstidningen!