I århundraden var banking som sumobrottning, en affärsgren som kräver muskler och stor volym. Nu river digitala verktyg, automatik och artificiell intelligens sönder de gamla spelreglerna.
Redan på 1990-talet förutspådde Bill Gates att bankerna var “dinosaurier” som förr eller senare skulle ersättas av mjukvara. På kort sikt hade han fel, men snart kan Microsofts grundare få resning.
Också de välkapitaliserade nordiska bankerna står inför nya utmaningar som kräver totalt fokus, inte minst skärpt konkurrens från algoritmer och robotar. Inbillar någon sig att Finland och Norden fortfarande är föregångare inom e-handel, e-banking och e-myndigheter? I den digitala världen är gamla meriter värdelösa. Europa har fallit av kälken medan Kiseldalen, Kina och tusentals hungriga och snabbfotade startupföretag skoningslöst svingar taktpinnen.
Brytpunkt nalkas. De traditionella bankerna drabbas av mångdubbel huvudvärk: decimerad intjäningsförmåga då negativa räntor tär på den tidigare så viktiga och stabila inkomstkällan, en tsunami av dyr reglering, digitala uppstickare med billig kostnadsstruktur som hotar springa förbi, samt en detaljhandel som tar över betaltrafiken själv. Inte för intet har det europeiska bankindexet Stoxx Europe 600 Banks fallit med över 20 procent sedan årsskiftet och nästan 40 procent på 12 månader.
Hela 85 procent av all finanstrafik i EU sker via banker. Då bankerna förändras så skiftar även samhället och våra vardagliga liv. Redan på 1990-talet började de nordiska bankerna rationalisera bort krasst sagt överflödiga funktioner som kassabiträden och kontor i glesbygden. Därefter har börsmäklaryrket – en annan form av mellanhand – varit på avtagande då indexförvaltning samt högfrekvenshandel rensar ut bland de tidigare så tätbefolkade mäklarrummen. Och nu står din personliga bankman eller -kvinna, de så kallade rådgivarna (i klarspråk: försäljarna) i tur att förpassas till historien.
Människan är passé. Automatiska finansrådgivningstjänster kan vända upp och ner på hur medelklassen förvaltar sina pengar, trots att nischen ännu mest befolkas av placeringsproffs.
Wealthfront och Betterment är namnen på några av de sofistikerade robotrådgivarna som erbjuder tjänster utan mänsklig inblandning. Att det personliga mötet är passé har vi redan bevittnat inom dagliga bankärenden: vi bär alla på kontoret i fickan. Nu kan kundanpassning äga rum via digitala frågeformulär. Det krävs ganska lite automatik för att styra kunden till en prisvärd börshandlad fond (ETF) genom skräddarsydda matematiska optimeringar, det vill säga algoritmer.
Wealthfronts investeringsteam leds av Burton Malkiel, Princetonekonomen som skrev klassikern “A Random Walk Down Wall Street” (1973). Upplysta placerare lyder hans råd och inser att stock picking, att vaska fram de förmodat bästa aktierna, innebär förspilld tid och pengar. En modern, klok och långsiktig investeringsstrategi bygger på att minimera kostnaderna, och robotarna är perfekta verktyg för ändamålet.
So long, yuppies. Robotarnas fördelar stavas oberoende och transparens. Så länge algoritmerna stöder sig på gedigen akademisk forskning och modern portföljteori behöver kunderna inte frukta att de styrs mot lösningar som gagnar banken genom maximerad provision.
Läs hela artikeln i papperstidningen på pekplatta eller i den finlandssvenska tidskriftsajten Skriftly!