En kris inom handeln tar död på köpcentrum i USA. Motdraget är helhets- och shoppingupplevelser som inte går att förmedla via webbköp.
Amerikanska köpcentrum kämpar för att fortsätta locka kunder i en tid då allt mer av handeln sker över internet. Analytiker förutspår att vart fjärde köpcentrum kan tvingas stänga inom de närmaste fem åren.
Flera av de stora butikskedjor som tjänat som dragplåster för kunderna stänger affärer. Samtidigt kämpar hyresvärdar som driver köpcentrum för att locka nya hyresgäster som ska ge konsumenter upplevelser de inte kan få på nätet: affärscentrum har börjat erbjuda modevisningar, gokart-banor, allehanda extremsporter och stora akvarier. Samtidigt ersätter eller kompletterar butikscentrum de alldagliga lunchrestaurangerna med betydligt exklusivare matställen.
Amazon täljer guld. Visserligen rapporterade konsultfirman Shoppertrak i år att traditionella butiker på Black Friday, startskottet för julhandeln, bara upplevde en nedgång i antalet kunder på två procent jämfört med i fjol, vilket var bättre än väntat. Men det bekräftar samtidigt en länge noterad trend: de fysiska handlarna förlorar kontinuerligt till webbhandlarna. Internetjätten Amazon uppgav samtidigt att dess Black Friday liksom tre dagar senare Cyber Monday gett företaget de starkaste resultaten någonsin.
Trenden har tvingat anrika varuhuskedjor som Macy’s, J.C. Penney, Kmart och Sears att stänga otaliga butiker. Dessa kedjor har ofta tjänat som ankare och dragplåster för hela köpcentrum, vilket har bidragit till ökade kundbesök också hos mindre välkända handlare. Ofta belönades dessa kedjor för den dragkraft de utövade på konsumenter med erbjudanden om lägre hyra per kvadratmeter än andra handlare i samma center.
Ond cirkel. Nu då dessa storkedjors lokaler allt oftare gapar tomma och parkeringsplatserna står öde så är det slut på symbiosen, varmed köpcentrumens hela existens hotas. Tidigare populära nischhandlare som elektronikkedjan Radio Shack och skohandlaren Payless har på samma sätt tvingats stänga butiker.
Finansanalytiker understryker att allt inte ser lika mörkt ut för detaljhandlarna, trots att mellanskiktet lider. Konsumenter lockas fortfarande till lågpriskedjor som TJ Maxx och Marshalls, som har samma ägare: TJX Companies. Dess kunder lockas av priser som de ser som riktiga fynd, och analytiker menar att en del av kunderna på grund av ålder eller familjens ekonomiska situation saknar möjlighet eller kunskap att handla på internet där de kanske kunde finna ännu lägre priser.
Dollar Store öppnar hundratals nya butiker, liksom tyska livsmedelskedjan Aldis. En annan kategori som klarar konkurrensen från webbhandlarna relativt bra är mer lyxinriktade butiker som Neiman Marcus, för kunder som vill känna på kvaliteten på ett plagg innan köpet, eller behöver hjälp med en skräddares ändringar.
Leif Bergström text
Läs hela artikeln i papperstidningen eller i den finlandssvenska tidskriftsajten Paperini!