Jeppisborna som säljer hamburgare till Hamburgare

Födda företagare. Kaj Fagerholm och Saul Mäenpää på Friends & Brgrs är två av de sex grundarna, som samtliga är företagare ut i fingerspetsarna och dessutom stora hamburgarkonnässörer.

Den stora burgerboomen har gjort att det uppstått en bred skala mellan bulkburgare och hantverksburgare. Friends & Brgrs väljer, liksom många andra exportföretag från Jakobstadstrakten, att undvika massmarknaderna och i stället rikta in sig på de krävande kunderna.

SE EN 360 GRADERS VIDEO FRÅN FRIENDS & BRGRS HÄR

Inget datum är ännu spikat, men mot sensommaren öppnar Friends & Brgrs sin sjunde restaurang, denna gång i köpcentret HS-center i hjärtat av Vasa.

”Vasa har varit med i våra planer ända från början. Genast när vi öppnade vår första restaurang här i Jakobstad, våren 2014, fick vi frågor från Vasa om när vi ska öppna där. Så har det fortsatt varje gång vi öppnat en ny restaurang och därför känns det speciellt bra att kunna ge ett svar till Vasaborna”, säger Saul Mäenpää, operativ chef på Friends & Brgrs.

Enligt strategin ska företaget öppna två–tre nya restauranger årligen och företagsledningen spanar på ställen i Finland, Norden och Europa. För närvarande har Friends & Brgrs restauranger i Jakobstad, Helsingfors, Uleåborg, Tammerfors, Köpenhamn och Hamburg. I år öppnar alltså Vasa och under nästa år finns kontrakt på två nya restauranger, dels en i köpcentret Mall of Tripla i Böle, Helsingfors, och dels utökar företaget sin verksamhet i Tyskland med en restaurang i Frankfurt.

”Finland är fortfarande intressant även om vi expanderar utomlands. Till exempel har vi i flera etapper tittat på Åbo, men där har vi hittills inte kommit till skott. Vi är mycket noggranna med att läget är det rätta, annars blir det dyrt för oss”, säger Kaj Fagerholm, ekonomidirektör och ansvarig för nyetableringar.

Färskt, självtillrett och tillsatsfritt. ”Fresh casual är ett nytt segment i Finland. Vi har inte linnedukar på borden och serverar inte snabbmat.”

Marknaden inte mättad. De senaste åren har hamburgarrestauranger av olika slag formligen ploppat upp som svampar ur jorden. Hantverkshamburgare finns på var och varannan meny och i april meddelade McDonald’s Norden om en satsning på 200 nya restauranger i de nordiska länderna inom de närmaste tio åren. Fagerholm och Mäenpää ser inte att marknaden är mättad, åtminstone inte i segmentet fresh casual, där Friends & Brgrs siktat in sig.

Det handlar om ett segment som ligger mitt emellan fine dining och snabbmat. Likt fast casual går det hela ut på att servera mat av högre kvalitet än fast food, själva innovationen går ut på att helt skippa halvfabrikat och frysvaror och uttryckligen satsa på färska och lokala råvaror.

”Vi konkurrerar inte med snabbmat, vi är snarare långt inne i fine dining när det gäller att göra maten från grunden i restaurangens eget kök”, förklarar Mäenpää.

En hörnsten i företagets strategi är att undvika halvfabrikat. Varje restaurang omsätter sitt lager på två–tre dagar och råvarorna ska vara lokalt producerade. Det innebär att varje restaurang också maler sitt eget biffkött, strimlar sina egna pommes frites, tillverkar sina egna dippsåser och bakar sitt eget bröd. Målsättningen att kunna presentera en tillsatsfri meny är också nära att uppfyllas.

”Bacon utan tillsatser har hittills varit svår att få tag på, men vi försöker nu få leverantören att utveckla en egen nitritfri bacon för oss. Då kan vi presentera en helt tillsatsfri meny”, berättar Fagerholm.

Johan Svenlin text

Linda Tallroth-Paananen foto

Läs hela artikeln i papperstidningen eller i den finlandssvenska tidskriftsajten Paperini!