När Nordeas förre chefsekonom Roger Wessman presenterade sin nya bok Managing the Nokia shock tog han Mirka som exempel på bolag som kan lyfta Finland.
Mirka? Det där bolaget som gör sandpapper, hör jag en konfunderad läsare fråga.
Svaret är ja, men sanningen är betydligt mer mångfasetterad än så. Bolaget har nästan 1 100 anställda och omsatte i fjol 206 miljoner euro, en ökning på 23 miljoner euro jämfört med året innan.
Utvidgningen av huvudfabriken i Jeppo med nästan 5 000 kvadratmeter är på slutrakan och snart inleds en lika stor tillbyggnad av företagets fabrik i Karis. Den gör underlaget till företagets textilbaserade, patenterade slipnätsprodukter. Totalvärdet på fabriksinvesteringarna är 18 miljoner euro.
Konkurrenskraft genom innovation. Den interna logistiken i den jättelika fabriken i Jeppo med sammanlagt nästan fem hektar under tak bygger på ett automatiserat höglager som är helt integrerat i affärssystemet och med Solvings automattruckar som hanterar materialflödena (se artikel i förra numret av Forum).
”Här tillverkar vi mest halvfabrikat på stora rullar. I Oravais har vi konfektioneringen där vi stansar och skär ut rondeller, ark, remsor och rullar. En annan mindre konverteringsenhet finns i Belgien”, berättar vd Stefan Sjöberg.
Han tillägger att bolaget själv har designat produktionslinjerna och att all tillverkning sker i Finland.
”När vi har hela processen i vår hand kan vi också ta fram nya innovativa produkter. Det är med innovation och unikt kunnande som Finland måste konkurrera. Därför har vi inte jagat fördelar i lågkostnadsländer utan i stället har vi siktat mot att optimera vår process. Vill man jaga lägsta pris finns det alltid någon som är billigare”, betonar Sjöberg.
Hållbart. Fast Mirka är en storförbrukare av värmeenergi, 44 GWh per år, framhåller Sjöberg att bolagets honnörsord är hållbarhet. Ett par år gammalt biokraftverk som ägs och drivs av Ekokem intill fabriken i Jeppo ger smidigt värme för produktionen.
”Allt produktionsspill och avfall som vi förr grävde ner på vår kontrollerade soptipp far nu direkt till värmeverket. Vi täcker 95 procent av vårt energibehov med energin från det integrerade värmeverket och har kunnat minska koldioxidutsläppen med 6 000 ton per år.”
De lättflyktiga, farliga utsläpp som uppstår i fabriken bränns också i anläggningen med hjälp av gas, från närliggande Jeppo biogas.
”Tidigare användes propanol, men nu görs gasen av avfall från ladugårdar och svinhus samt slaktavfall från köttförädlingsföretaget Snellman. Värmeverket är en hållbar långsiktig lösning som också ger oss en klar ekonomisk fördel”, säger Sjöberg.
Han betonar att företagets dammfria slipsystem erbjuder kunderna renare, hälsosammare arbetsplatser och mer långlivade slipningsprodukter.
”Vi tänker på hållbarhet ur hela kedjans synvinkel, inte bara produktionens.”
Läs hela artikeln i papperstidningen eller på pekplatta!
Bo Ingves text och bild