Nya Opel Astra ger så mycket valuta för pengarna att den kan ge märket ett klart försäljningslyft.
Bilen är en stark kandidat till utnämningen Årets bil i Finland. Resultatet först då denna tidning gått i tryck, men så pass bra är bilen att en seger inte skulle förvåna.
När samtidigt mellanklassegmentets dominant Volkswagen Golf lider av märkets utsläppsskandal kan Opel mycket väl återta en del av sin förlorade marknadsandel i Finland med nya Astra. Den verkliga rusningen i butikerna väntas dock först på våren då kombiversionen börjar säljas.
Lättkörd. Bilen känns på alla sätt som en kvalitetsbil. Den håller riktningen bra på landsväg och är behändig att ratta i stadstrafik.
Bilens nya 1,4-liters turbomotor på 150 hk gav bilen bra prestanda. Då bilen dessutom har tappat över 120 kg vikt och motorn har ett starkt drag också på låga varv är växlingsbehovet litet. En kort provtur med märkets nya trecylindriga bensinturbo på 105 hästkrafter visade att även den är acceptabelt tyst och att kraften räcker bra till i normal trafik.
Allt är inte toppen. Avståndsvarnarna fram och bak samt på sidorna var lite väl överkänsliga och skrek till för minsta lilla grässtrå nära bilen. Ett par gånger varnade bilen på landsvägen för en nära förestående kollision med en kraftig ljudsignal kombinerad med en ljussignal. Dessutom slogs farthållaren av. Problemet var att ingen bil fanns inom synhåll vid något av tillfällena.
Då bilen trots sina breda och tunna nabbfria vinterdäck var behagligt tyst på landsvägen lät den mera som en kulspruta på grusvägar med löst grus. När ljudet av stenarna ekade i bilen kändes det som om den inte alls hade någon ljuddämpning.
Läs hela artikeln i papperstidningen eller på pekplatta!